Fusk Glassine blommor

Lovade i förra inlägget att visa en variant av Kraft Glassine blommor
utan Kraft Glassine papper.

I bland räcker inte mitt tålamod riktigt till när man ska vänta, vänta,
vänta och åter vänta tills nya produkter man redan tjuvkikat på kommer
till en butik nära mej, eller för den delen till en webshop med hyfsade
leveranstider. Så här kommer mitt försök att göra en toutorial, instruktion,
beskrivning eller vad vi nu ska kalla det det.

 

Det börjar med en sån här........ vanlig brun papperspåse

         

Här  har jag stansat ut blommor med Tim Holtz Tattered Florals die.
Glöm inte att en sax och lite tålamod räcker länge, man behöver faktiskt
inte maskiner till allt, men det går snabbare.

Lägger på lite bivax, och smälter det med embossingfönen.
Funkar även att doppa blommorna i smält vax, och även med stearin från ett
vanligt ljus. Jag råkade bara ha lite bivax liggande, och blommorna luktar
faktiskt godare då.(tror ett bi skulle uppskatta det i alla fall)

OBS!! ett värmetåligt underlag behövs, gärna något i teflon, men ett
bakplåtspapper på en skärbräda funkar. 


       

När vaxet har smält in i papperet, låt svalna, knöla i hop veckla ut. 
Sätt i hop flera stycken, limma eller montera med brads.



så ser det ut så här.

Det blir en fin effekt om man strör på lite Pearfect Pearls när man värmer
vaxet.

Vaxa större bitar av papper, det blir häftiga effekter om man embossar
dem i en embossingfolder tex. med cuttelbugen (som är den maskin som
bor i min pysselvrå).

Vill ni se hur ett riktigt proffs gör sina glassine blommor kolla här
Tim Holtz när han gör orginalet.


Kommentarer
Postat av: Sandra P/Lotta

Vilken fin blomma det blev! :)

Postat av: Mikaela

underbart vacker blomma! det finns så mycket skoj med wax som jag glömmer bort att man kan göra.

Postat av: CillaT

Men det var ju ett finfint tips:)

2011-06-17 @ 23:13:47
URL: http://cillasinsida.blogspot.com/
Postat av: Ami

Snyggt!

2011-06-18 @ 10:36:12
URL: http://amispyssel.blogspot.com
Postat av: Katarina

Vilka fina blommor du gjort. Jättefina kort i bloggen. Hit kommer jag komma fler ggr. Trevlig helg!

2011-06-18 @ 10:41:38
Postat av: Zornitsa

Men wow vilka läckra blommor... T H släng dig i väggen! Tack för tipset :)

2011-07-08 @ 13:23:52
URL: http://zornitsasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0