LP-skivans återkomst




Gårdagens tag var ju såklart gjord av en LP-skiva.
När jag ville göra en tag i något annat material än papper hittade jag den här filmen på YouTube




Kastade mej ut i förrådet, och visst, längst in under en massa bråte där fanns en låda med gamla LP-skivor
som förpassats ut i kylan och ensamheten. Började kolla på dom och insåg att jag är nog för nostalgisk
för att klippa sönder mina gamla skivor så det blev en tur till en loppis, mycket enklare att klippa sönder andras skivor.(Äger ingen fungerande skivspelare och har inte så mycket som tittat åt mina gamla
skivor de femton senaste åren)


Och visst det gick ju strålande att klippa ut saker av en uppvärmd LP skiva




Men eftersom jag inte har någon större talang att rita figurer på fri hand ledsnade jag snart...
....och började snegla mot cuttlebugen och mina Sizzix Bigz dies.




Och det fungerade ju också.....

Ett varningens ord (eller flera)
om skivan är för varm när man kör den igenom cuttlebugen så smälter den nästan "foamen" på dien.
Den ska bara vara lite varm så den blir lite seg. (Kalla skivor fungerade inte alls att stansa i.)
Även om jag nog i mina första expriment lyckades demolera foamen på min Tattered florals die så verkar själva funktionen inte tagit någon skada.
Den stansar fortfarande alldeles utmärkt i både mässingplåt, chipboard och allt annat den utsätts för.



Här har ett kort fått dekorationer från Hardware findings och en ros från Tattered florals med blad från Tattered leaves. Medans vinylen är varm så går det att forma den. Rosen är ett levande exempel på detta.
Blir man inte nöjd med formen är det bara att kasta in den i ugnen igen tills den plattat till sig
och göra ett nytt försök.
 Det funkar faktiskt att värma vinylen med embossingfön också. 

Varningens ord nr två:
I en del dies kan det utstansade motivet vilja fastna. Tex med nyckeln så krävdes det en hel
del våld för att pilla ur den ur dien.


En synnerligen allvarlig varning:
Jag måste ju såklart testa att köra några bitar i en embossingfolder, gör inte det
foldern blir aldrig vad den var.....
Borde jag väl kunnat räkna ut innan men.....man måste ju testa.
Synd bara att jag testade inte bara en, utan tre av mina favoritfoldrar.
Man brukar väl säga att Är huvudet dumt får kroppen lida men i det här
fallet var det nog plånboken som fick ta största smällen.

Ha det bra!!


Kommentarer
Postat av: Carina

Så häftigt, kul med nya saker.

Kram

2011-08-20 @ 11:54:24
URL: http://carinaskortochgott.blogspot.com/
Postat av: Lena BE

Wow så snyggt!! :)

Jag är nog som dig för jag vill inte heller förstöra mina gamla LP skivor, dom vill jag ha kvar, fast till vad vet det sjutton, för dom spelas aldrig här hemma. hihi ;)

Jättekul att du bor i stan, då bor vi bara ca 2 mil i från varann du och jag, jag bor i Njutånger.

Tack för din goa kommentar i min blogg. :)

Ha det så bra och ha en fortsatt mysig söndag.

Kramar från Lena

2011-08-21 @ 15:40:23
URL: http://lenasbloggsida.blogspot.com/
Postat av: Mim...

Wow så häftigt!! vad kul med annorlunda material och återvinning.

Ha det gott...

2011-08-21 @ 18:50:49
URL: http://mimstankar.blogspot. com
Postat av: Ingrid - Inola

Grattis - du har vunnit en blombrosch i min blogg! Om du mejlar din adress till ingrid.ch[snabel-a]telia.com så skickar jag den i veckan!



/Ingrid



2011-08-21 @ 22:32:59
URL: http://inola.blogg.se/
Postat av: Lilla Pyssel Inger

Vilka snygga och inspirerande saker du gör helt underbart:) Tack för att du delar med dig:)



Tusen tack för alla dina rader hos mig om min ”Tutorial” och om att hälsa på hos mig det uppskattas mycket ska du veta:)



Önskar dig en jättetrevlig måndag och vecka och ha det bäst:)



Massor med kramar från Lilla Inger :)



2011-08-22 @ 10:42:20
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/
Postat av: Sally

This is so amazing!! I can't wait to try this!! :) I love your rose and the hinges, too!

2011-10-21 @ 17:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0